"Depotta alá Karin"

Jag lovade er ett inlägg om hur jag Depottade mina skuggor ifrån Make Up Store.

Det finns redan många bra guider om hur du gör om man söker, men jag ville ha ett sätt utan att smälta ner hela plasten totalt med ex metangasbrännare eller ljus eller andra värmekällor som alla guider jag hittade innehåller.

Jag försökte fotografera när jag höll på själv, så bilderna blev inte så jättebra då jag gärna hade velat ha några händer extra ibland, men förhoppningsvis kanske ni får användning för det ändå. Dessutom glömde jag ta kort i slutet.

Den här metoden tog mig ungefär tre till max fem minuter per förpackning om de var rejält limmade.

Jag har använt mig av:
En tång (Tyvärr alldeles för slö)
En smal, spetsig sax

Sedan behövs någon form av alkoholhaltig vätska att ta bort limrester med.

  

Steg 1:



Välj ut en skugga!

-Jag använder mig av skuggan Choko d'or ifrån Make up Store

Steg 2:

-Plocka bort locket på skuggan

Steg 3


Lägg eller håll skuggan med baksidan uppåt, i skarven där locket egentligen ska sitta kan man peta in spetsen på saxen.
-Vissa baksidor sitter väldigt löst medan andra är lite trixigare, men om man använder skuggan som stöd för saxen så får man lätt in spetsen på saxen.



Tryck in saxens spets så långt du kan och bänd den gärna i sidled



Bänd till sist uppåt för att lossa baksidan. Precis som jag skrev tidigare så lossnar vissa väldigt enkelt medan andra måste man ha lite kraft på.



När baksidan är av ser det ut så här

Steg 4



Dags att ta fram tången. (Eller vad den nu heter, det ska gå att klippa/kapa med den)

Ha skuggan åt rätt håll och klipp på "framsidan"



KLipp som ett litet hål och klipp av små plastbitar



Klipp små hack mot ovansidan, men var försiktig så du slinter med tången mot skuggan. Bänd helle rinte mot skuggan, då kan pannan tryckas innåt och skuggan gå sönder.



Klipp bort bitar tills du har ett litet hål och ser själva metallpannan som skuggan ligger i

NU glömde jag ta bilder.

I det här läget så kan man ha tur eller otur. På denna skugga hade jag otur, man kan svagt se att det är lite brunaktikt precis under metallpannan, det är lim.
Vissa skuggor har lim i mitten, andra över hela och vissa vid en sida.
Om limmet inte syns kan man lirka in spetsen på saxen (som jag doppat i någon form av alkoholhaltig vätska) och försöka lirka loss limmet.

När man lirkat lite får man in hela saxen och kan då klippa bort det sista limmet så att skuggan lossnar.

Om det är lim direkt så får man klippa upp ett större hål och sedan lirka in saxen.



Här har jag fått in saxen, självklart var det just den skuggan jag fotograferade som gick sönder. Jag slant och kanten sprack.

Sista steget

När skuggan är loss ifrån förpackningen så är det en hel del limrester kvar på undersidan som man kan gnugga bort.

Sedan klistrar jag dit en liten lapp med namnet på skuggan och även om jag vet vilken kollektion den kom från och årtal.

Sedan är den klar att stoppa ner i en tom palett



_________________


Det kanske ser väldigt komplicerat ut, men det hela går ut på att klippa upp själva förpackningen med tången och sedan försiktigt bända loss limmet. Vissa skuggor är lättare än andra så man får ha tålamod och vara observant, jag slarvade på den här skuggan och det var då jag slant till med saxen och skuggan sprack.

Så om det är någon mer än jag som vill köra den enkla men lite mer brutala stilen med endast en sax och tång så kan ni prova den här metoden, är man försiktig är det inga problem :)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Härligt, väldigt lik min tutorial (eller jaa nu ska jag inte ta cred, sambons tutorial då ;D), men vi använde en metangasbrännare i slutändan å smälte. Känns ändå bättre att ha en gasbrännare och styra själv än tex ett ljus som kan hålla på flacka å vara oberäknerligt :).

2011-02-10 @ 03:13:39
URL: http://hannaogren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0