Dag 1. När började du sminka dig och hur lärde du dig att sminka?


Ja vi börjar med en tuff fråga. Ska jag vara helt ärlig har jag inga solklara minnen från exakt när, men lite glimtar från förr har jag allt.
Jag vet att jag började leka lite i samband med att jag åkte till Spanien första gången när jag gick i 3:an. Där fanns det "todo-affärer" där allt kostade 150 pesetas och det motsvarade ungefär 7,50 kronor. Där fanns massor av sminkprodukter och jag minns att jag köpte flera foundations (som i ärlighetens namn var riktigt kassa) lösnaglar, läppglans, täckstift, mascaror osv.

Sakta men säkert växte intresset fram och jag experimenterade mycket. Glittergele, läppglans, kassa foundations minns jag skarpt. Att sminka upp sig inför Discon var obligatoriskt och mycket glitter blev det.

Minns speciellt en sliverglittrig penna jag fick i hästklubben Pollux. Det var en tjock ögonpenna med silverbas och massor av glitter i. Med den målade jag en tjock eyeliner eller la som skugga över hela locket. Minns även att jag ibland värmde den med hårfönen för att den skulle bli mjukare och mer lätthanterlig.



När jag började högstadiet så blev det mer vardagligt med mascara, brynprodukter och där började mitt intresse för ögonskuggor, rosa och bruna skulle de vara. Det var även där jag började att sminka mig varje dag. Även om det bara var mascara så var det nånting.

I Gymnasiet började intresset växa och jag började experimentera med olika tekniker och olika produkter, jag provade mina första "dyrare" produkter, och var inne på Make up Store första gången.

Jag är helt självlärd. Jag anser inte att jag är speciellt duktig, men det jag kan har jag själv tränat upp genom att träna, prova, testa och upprepa, kika i tidningar, sminkbloggar, få inspiration och fortsätta testa mig fram. Jag har massor kvar att lära och ett litet mål är väl att i framtiden bli utbildad make up artist. Det vore riktigt spännande.



Lite smink som är kvar från förr.
Den mörkblå paletten är ifrån Oriflame och jag fick den i början av högstadiet. I gångjärnet satt en mascara. Sedan var det fem skuggor, varav den bruna i mitten är underbar. Ett matt rouge och ett puder.
Den stora rosa/lila paletten fick jag i samma veva ifrån mormor och morfar. Den har även ännu ett lager med läppstift, kladdigt och äckligt. Skuggorna är superfina och det understa rouget var en favorit och pudren har också använts flitigt som synes.
Underst är det en liten skuggpalett. Jag fick en väska med massor av smink av mina vänner, när jag gick i 7:an / 8:an. Där i fanns det fyra olika paletter i den modellen, samt en ask man la den man använde för stunden i. Just denna är den enda jag har kvar och gillar.
Allra underst den silverglittriga pennan jag nämnde ovan.

Tyvärr använder jag inte någon av dessa produkter längre. Pennan är alldeles för gammal men den är ett minne och får vara kvar ett tag till. Paletterna är det kanske synd att jag inte använder, men de glöms oftast bort i mängden av skuggor, då jag har bättre allternativ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0