Foundationtest


Jag var sugen på en ny foundation att testa och jag kände att The Body Shops senaste Extra Virgin Minerals kompakt foundation vore något för mig. Jag pratade med personalen och fick en nyans utprovad som skulle vara perfekt för mig och jag fick även berättat för mig att jag absolut inte skulle behöva komplettera med puder efteråt för att fixera, det skulle inte alls behövas.





En vanlig rund svart dosa. I första lagret finns foundation och en liten spegel och underst ligger en borste.
Borsten har jag faktiskt inte ens provat.

Så vad tycker jag då?
Det är blandade känslor för denna foundation. Jag både gillar den men nästan avskyr den.

Det är lätt att få till ett jämnt tunt lager, men jag upplever det som svårt att bygga upp täckningen och att själva foundationen då glider omkring i ansiktet.
Att sminka sig när man är stressad och lite varm är allt annat än bra då det känns som att allt glider okring direkt istället för att sjunka in i huden.


Jag skulle ju absolut inte behöva fixera med puder, men det håller jag allt annat än med om. Huden blir jättekladdig och även om jag fixerar med puder kladdar det av sig om jag inte haft på tillräckligt med puder. För det krävs enorma mängder puder mot vad jag är van att behöva använda.

Känslan på huden har varit helt okej, men nu efter 2-3 veckor så har jag fått några små finnar, något som jag brukar vara ganska skonad ifrån.

Hållbarheten är sådär. Den glider som sagt lätt av och i mitt arbete så blir det lätt att man drar handen över ansiktet och min arbetshandske har flera gånger färgats av foundation.

Det som jag även starkt reagerat över är detta

Det känns som över hälften redan är slut.
Jag har använt den i 3 veckor och inte ens dagligen och inte några onormala mängder, men ändå syns redan botten rejält i dosan.

Jag har applicerat med en borste och upplever inte att den sugit åt sig onormalt mycket och har som sagt inte överdoserat, så är riktigt förvånad då jag aldrig så här tidigt kommit så här långt ner i en produkt av någe slag.

Den kostade mig närmare 300:- och jag kan helt enkelt säga att jag kommer inte köpa den igen och kan inte rekomendera den heller.

Stora minus:
Svår att bygga upp täckning med utan att bara flytta foundation från en punkt till en annan
Behöver stora mängder puder för att fixeras
Tar slut riktigt fort
Dyr mot vad man får

Så tyvärr blir det en storr diss ifrån mig.

Kommentarer
Postat av: Lisa A

Vad tråkigt - den som verkade så bra!

2011-10-28 @ 19:35:56
URL: http://841023.se/blogg
Postat av: Andréa

Sv: Ja det är jättetråkigt.. och inte minst tråkigt att dom lär ut fel. Inte konstigt att fjortisar sminkar sig helt galet :)



Synd att Body Shops foundation var så dålig, jag blir själv avskräckt från att prova den nu.

2011-10-30 @ 12:22:09
URL: http://makeupartisten.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0